sussisviktblogg

Alla inlägg den 28 april 2011

Av Sussie - 28 april 2011 14:15

I tisdags hade jag tid för min gastric bypass operation.
Var på sjukhuset kl 8 på morron som var sagt...jag var nr 4 till operation sa de så de trodde det skulle bli nångång mellan 10-10:30. När klockan var runt 10 sa de att det skulle bli runt 11 och när klockan blev 11 sa de att de får se om de hinner mig innan lunch annars skulle de ta mig efter lunch...

Sen kom läkaren in och berättade om narkosen och vad de skulle göra med mig...
Men så sa han att de inte hinner innan lunch så jag fick vänta...
Runt 11:30 kom tjejen som opades först på morron...
När jag såg henne blev jag lite rädd...hon klagade på illamående och jag tyckte hon verkade ha väldigt ont och tyckte så synd om henne...och jag undrade om jag med skulle må så illa som hon...
Sen somnade hon...

Klockan 13 kom de och hämtade mig...bad mig gå och kissa och så gick jag ner till operationen...hjälpte till att köra sängen...
Fick lägga mig på en brits med stöd för fötter och så var det två "rännor" som stack ut på varsin sida...där skulle mina armar ligga...kändes som att jag skulle korsfästas!
Sen la de en mask över ansiktet på mig och jag minns att jag frågade om det var denna jag skulle somna av och de sa "Ja det kommer du göra" sen var jag BORTA!
Efter ett tag väckte de mig och jag frågade "Är det klart?" och kirurgen sa "Det är klart!"
Och nästa gång jag öppnade ögonen var jag på uppvaket och bad om vatten...
Fick en liten medicinmugg på 30 ml och de sa "Det här är MINST 3 klunkar! Drick inte allt på en gång"
Och den lilla muggen blev 6-7 klunkar för mig.
Sen ville jag ringa mamma och de slog nr åt mig och gav mig luren...såhär i efterhand så har mamma berättat att hon förstod inte mycket av det jag sa...
Jag sa att jag var vaken och sen yrade jag mest haha!
Sen sa jag att jag tappar snart luren och så sa vi hej då :p

När det var dax att GÅ in till salen fick jag hjälp av 2 sköterskor som höll i mig och ledde mig in i sängen...
Man var HELT BORTA!
Jag la mig och somnade ganska snabbt och så sov jag i flera timmar!
När jag vaknade var även Sofie vaken...tjejen som jag delade sal med...
Det visade sig att hon med var från Linköping och vi kom mycket bra överens med varandra :)
Vi låg och pratade länge länge och bekanta oss med varandra :)
På kvällen när de kom in och sa att jag skulle ta omeprazol och panodil och allt vad det var så mådde jag sååå illa så jag trodde jag skulle spy...då sa de att jag inte skulle ta några tabletter och de hämtade en spruta mot illamåedet och så fick jag flytande alvedon i droppet och även smärtstillande...tog bara några minuter så var illamåendet borta...och knappt det...


Onsdag morron:
Vi fick börja med att ta alla tabletter...
Sen skulle vi sluta dricka kl 7:30 för kl 8 var det frukost och från och med nu får jag inte dricka 30 min före eller efter maten...
Frukosten var 1,5 dl fil...nej fick i mig hälften kanske...på 40 min.
Sen 30 min efter maten var det mellanmål fram till halv 12...2 glas utspädd apelsinjuice...fick i mig ETT av glasen...
Klockan 12 var det lunch...KALVSOPPA!
Från att gå från att vara vegetarian till att äta kalvsoppa var ett STORT steg kan jag säga men jag åt!
Men inte allt...det var 1 dl soppa men jag fick i mig 75 kanske...
Mellanmålet efter maten var mjölk men eftersom jag inte dricker mjölk tog jag mitt andra glas juice istället.
Får inte i mig all vätska jag ska få och har problem att äta men jag kämpar på...

Träffade även de andra i gruppen som opades samtidigt...
Jättetrevliga allihopa :)
Vi tog en gruppbild och vi ska alla hålla kontakten sa vi...och om ett år ska vi ses alla igen :)
Hoppas det blir så :)

Här är vi!
Hela glada gänget!


Hoppas ingen av dom blir arg på mig nu för jag la ut bilden på oss...*hoppas hoppas*

Hemresan var jobbig för mig...
Bilen guppade och min mage likaså...bildades massa gaser och jag satt och släppte ut både uppifrån och nerifrån eller hur man ska säga haha! ;)
Stannade typ 1 gång i timman så jag fick sträcka på mig...skönt att sträcka ut magen med ibland...men FAAAN vad ont jag fick ett tag...var tvungen att stanna och leta reda på alvedon...det släppte efter ett tag då som tur var...
Skönt när man väl kom hem till syster...
Hon hade förvarnat barnen så de inte skulle slänga sig på mig som de brukar...så när jag kom in sa min lilla flicka "Sussie jag vet att du har ont i magen" ååh min lilla stumpa...men när jag kom in fick hon en stor kram av mig ändå :)

Idag är mamma och jag barnvakt åt lillan som är 1 år gammal :)
Snart ska vi gå och möte syster som slutar jobbet och hämta hem alla barn :)
I morron ska vi ha lillan med och åka ner till skolan en sväng och visa att jag lever ;)
Ska även träffa Linda en sväng och så ska jag kanske ta en "fika" oxå...eller jag får ju dricka mitt vatten...

Sen i morron eftermiddag åker jag med mamma ner till Kalmar så kommer jag hem nästa söndag igen :)
Nu ska jag ta mina alvedon jag skulle tagit för en halvtimma sen :p

Kommit en liten uppdatering nu iaf och ni vet att jag lever och mår bra ;)
Ha de bra mina kära VÄNNER! ♥
Kram på er!

Presentation

Min BMI-mätare

Besökare

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

10 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Mina tappade kilon


Från augusti 2010-mars 2011
-8,9 kg

Flytet
15 mars-26 april
-11,5 kg

Från op-dagen 26/4 2011
Maj: -16,9 kg
Juni: -4,1 kg
Juli: -2,8 kg

Augusti: -6 kg
September: -2,2 kg
Oktober: -1,2 kg

November: -0,3 kg

December: -1,6 kg

 

Ovanstående stämmer inte riktigt, antal kg stämmer men inte helt vilken månad jag tappat dom, varit dålig på att anteckna...
Men från och med NU ska det stämma! ;)

 

2012

Januari:

Februari:
Mars:
April:
Maj:

Juni:

Juli:
Augusti:
September:
Oktober:
November:
December:

 

Från detta till detta!

 

 

 

   

 

 

 

Viktbloggar!

Få fler besökare på din blogg

Viktbloggar - Dietguiden.com
BlogRankers.com
Blogg topplista - Superbloggen.se
BloggRegistret.se

Ovido - Quiz & Flashcards