sussisviktblogg

Alla inlägg den 27 juli 2011

Av Sussie - 27 juli 2011 23:30

Först vill jag skriva och tacka för kommentarerna jag fick i mitt förra inlägg.
Fick höra att jag var stark som vågade visa mina bilder...
Jag kan säga att det skulle jag ALDRIG gjort för 4 månader sen...men bara jag hade gjort min operation så kändes det inte alls lika jobbigt att prata om min vikt längre...
Jag har inte skrivit ut den här vad jag vägde när jag vägde som mest men det kommer jag nog göra så småningom med ska ni se men inte just nu...

Men innan mars i år visste bara mina systrar och mamma om vad jag vägde...jag berättade det endast för EN vän och det var för flera år sedan då hon gick en utbildning inom friskvård och ville "använda" mig i ett projekt hon skulle göra.
Jo jag berättade det för en annan "vän" med...men det fick jag ju snabbt ångra då hon och jag blev osams bara några månader efter att jag anförtrott mig till henne...ja ni kan ju säkert räkna ut själva...jag ska inte skriva om henne men det är MYCKET som kommit ut om mig som jag sagt i förtroende till henne...

Men direkt efter jag gjort operationen så var det som att en spärr släppte och jag kunde prata om min vikt på ett helt annat sätt...det var inte längre att tårarna kom så fort man pratade med folk om sin övervikt eller att man kände sig som ett missfoster längre...jag visste att jag är på väg ner och jag ska bara må bättre och bättre för varje kilo jag går ner :)
Jag har även accepterat hur min kropp ändras pga operationen...det blir häng och det får jag leva med...man måste acceptera att det blir så!
Man måste lära sig tycka om sig själv för den man är och ser ut...jag har nog alltid tyckt om mig själv för min personlighet men inte för mitt yttre...visst jag har väl ibland kunnat se mig själv i spegeln och kunnat säga att "jag är rätt söt" men för det mesta har man sett sig själv precis tvärtom när man sett sig i spegeln eller på kort.

Nu har 3 månader gått och det är inte speciellt lång tid och jag har fått bättre självförtroende, jag har inte ändrat min personlighet och tänker inte göra det heller men där emot har jag lärt mig tycka om mig själv för hur jag ser ut :) och för varje kg jag går ner kommer jag må ännu bättre och få ännu bättre självförtroende! Jag har för första gången på 4 år fått ett sommarjobb vilket stärkte mitt självförtroende ännu mer! :)
De här 3 månaderna är bland de lyckligaste stunder i mitt liv! (förutom galloperationen och smärtan efter den...kommer ta tid innan jag glömmer den smärtan).

Tack så mycket för era kommentarer! :)


Och nu kommer en uppdatering om dagen som varit:
Jag har plockat och fixat lite hemma, och så har jag packat...vid 17-tiden kom min svåger och hämtade upp mig efter att han slutat sitt arbete...
Så nu är jag hemma hos syster och hennes familj och ska "bo" här i en vecka...
Både syrran och hennes man jobbar och de behöver nån som tar hand om deras 3 barn :)
Klart att moster Sussie ställer upp! ♥
De är helt UNDERBARA barn!
Men måste säga att idag när jag tog med mig dom till affären alla 3 (ensam) fick jag ryta i åt dom ett flertal gånger...men de är ju BARN!

Jag köpte lite läsk och chips så satte vi oss i soffan och hade en liten myskväll innan barnen skulle sova :)
När barnen lagt sig satte vi vuxna oss och såg den nya "Maria Wern" som jag inte hade sett...
Den var bra...man funderade hela tiden på vem mördaren kunde vara...jag hade fel ett flertal gånger kan jag säga haha!
Fick se slutet ensam då de andra gick och la sig för de ska orka upp till deras jobb i morron bitti...men jag kunde ju inte stänga av mitt i så jag såg klart :)

Men nu ska jag när som helst krypa ner jag med...måste ju hinna sova några timmar för i morron bitti är det slut på friden och ska ta hand om 3 busungar ;)

Sov gott!
Kram ♥

Av Sussie - 27 juli 2011 00:30

Nu har ju klockan passerat midnatt och det är den 27 juli...men för bara en liten stund sen var det den 26 juli vilket betyder att det var precis 3 månader sen jag gjorde min Gastric Bypass operation.

Jag har gått ner ca 35 kg sedan dess (med flytet inräknat).
När man går ner så mycket på så pass kort tid hinner inte huden med och jag hade i detta inlägg tänkt att dela med mig om hur det kan se ut efter en sån här operation...
Det är inga vackra bilder då jag var mycket överviktig och har ganska mycket hud som hänger...men det finns de som har mer hud så jag ska inte klaga men jag vill bara visa hur det KAN se ut.

Först vill jag visa en "normal" bild på mig, då det inte syns nåt speciellt att man gjort operation över huvud taget...
Bilden är tagen nu ikväll, jag sitter i min pyjamas i soffan och ser på film :)
En helt vanlig kväll helt enkelt...


Här ser jag la ut som en ganska "normal" tjej om jag får säga det själv (?)

Nu kommer lite hudbilder då...så vill ni inte se så sluta scrolla NU! Men tror det är viktigt för er som SKA eller VILL göra denna operation att se hur det kan bli...jag visste ju om det innan jag gjorde operationen så det har ju inte kommit som en överraskning för mig...jag gjorde det inte för att bli smal och snygg, jag gjorde det för att MÅ BRA och få ett LÄNGRE liv!!!

Vi börjar med gäddhänget!
Jag har alltid haft tjocka armar och jag har haft komplex för dom i många år!
Nu har jag som ni ser på första bilden ganska "normala" armar när man ser dem från den vinkeln...men ser man dom från en annan kan de se ut såhär:

Det HÄNGER!


Ganska mycket som ni ser...skulle kunna dra ut det ännu mer för att verkligen visa er men nu har ni sett 2 bilder på det hänget iaf...får räcka för tillfället.

Magen då..?
Ja där hänger det med...jag har väldigt ful mage just nu...jag MÅSTE börja träna regelbundet för att se om jag kan få den finare men har inte haft pengar nu under sommaren då jag är studerande så har inte kunnat träna med det jag VILL! (simma)
Men såhär ser MIN mage ut:

Ni ser...massor hud!

Jag har funderat på den här operationen i MÅNGA år innan jag fick igenom den...och min första tanke med var "gör jag den kommer jag bli SMAL!" och det är INTE rätt anledning till att göra den här operationen!
Visst man kan bli smal, men det ska inte vara skälet till att man gör det utan det ska vara av hälsoskäl!
Jag känner nu redan efter 3 månader att jag orkar mer, mår bättre och är både piggare och gladare.

Jag har som sagt gått ner väldigt snabbt nu men jag har ännu ganska många kg kvar att gå ner så det kommer ju bli ÄNNU MER hud som hänger...
Vissa får en operation för det med sen men det är inte alla Landsting som godkänner dessa operationer och jag vet inte om de gör det i Östergötland där jag bor..?
Om någon vet svaret får ni gärna dela med er ;)
Men man måste ju gått ner till ett visst BMI för att få den operationen.

Det jag ville säga med detta inlägg är att det är inte bara positiva saker med denna operation utan den har även negativa sidor och det ska man veta om och tänka på INNAN man gör denna operation!
Innan jag gjorde min följde jag MASSOR bloggar av folk som gjort samma eller liknande operationer, jag läste och tog till mig både det positiva och negativa som jag hittade...jag letade även efter negativa saker för att verkligen vara beredd på ALLT!
Jag var väldigt förberedd och visste vad jag gav mig in på så för mig har det inte varit så tufft psykiskt, men jag fick ju problem med gallan precis efter så har ju haft det jobbigt fysiskt ändå men bara jag kom hem från sjukhuset och smärtan försvunnit efter ungefär 1,5-2 veckor så mådde jag bra sen :)

Gallan kan man ju få problem med efter en Gastric Bypass Operation men på mitt första möte på Vrinnevisjukhuset sa de att det kommer efter ungefär ett år efter att man gjort GBP-operationen...men eftersom jag hade problem innan så kom det snabbare på mig tydligen.
Så det ska man oxå vara medveten om...

Det finns så mycket mer som man ska tänka på innan man bestämmer sig för en sådan operation, jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst! Men nu har jag delat med mig av det jag varit med om och det jag får leva med...
Hoppas det blir till nån hjälp för någon där ute iaf :)

Ställ gärna frågor om ni har några!
Kram på er!

Presentation

Min BMI-mätare

Besökare

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig

10 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Mina tappade kilon


Från augusti 2010-mars 2011
-8,9 kg

Flytet
15 mars-26 april
-11,5 kg

Från op-dagen 26/4 2011
Maj: -16,9 kg
Juni: -4,1 kg
Juli: -2,8 kg

Augusti: -6 kg
September: -2,2 kg
Oktober: -1,2 kg

November: -0,3 kg

December: -1,6 kg

 

Ovanstående stämmer inte riktigt, antal kg stämmer men inte helt vilken månad jag tappat dom, varit dålig på att anteckna...
Men från och med NU ska det stämma! ;)

 

2012

Januari:

Februari:
Mars:
April:
Maj:

Juni:

Juli:
Augusti:
September:
Oktober:
November:
December:

 

Från detta till detta!

 

 

 

   

 

 

 

Viktbloggar!

Få fler besökare på din blogg

Viktbloggar - Dietguiden.com
BlogRankers.com
Blogg topplista - Superbloggen.se
BloggRegistret.se

Ovido - Quiz & Flashcards