sussisviktblogg

Direktlänk till inlägg 30 november 2011

Såhär är det...

Av Sussie - 30 november 2011 12:10

...jag har funderat massor på tiden som är, tiden som varit och tiden som kommer...

I det här inlägget tar jag upp privata grejer...jag hoppas ni inte missuppfattar det och bara tycker att jag sitter och tycker synd om mig själv och vill att även ni ska göra det för det är inte alls det som är meningen med det..!

Sen jag var mycket ung har jag haft arbete...min pappa har haft butik så länge jag kan minnas (dock inte längre) och sen jag var typ 13 år har jag fått jobba extra hos honom...
När jag slutade gymnasiet hade jag jobb hos pappa...jag har alltid haft inkomst och jag har haft det ganska bra ställt!
Och med bra ställt menar jag att jag har klarat mig bra, jag har kunnat köpa det jag vill ha och det jag behöver...

Efter några år fick jag jobb på Willy´s istället och jobbade ihop till ännu bättre lön!
Jag hade det ännu bättre ställt och jag kunde unna mig ännu mer och även hjälpa min lillasyster som DÅ inte hade nån inkomst alls!
Helt plötsligt hade jag inget jobb längre...jag fick från en bra lön ner till A-kassa som sedan blev ännu lägre då jag fick gå på aktivitetsstöd och bara fick 65% av vad jag var van vid...

När detta hände hamnade jag till slut hos Kronofogden...
Pga det förlorade jag min bil...detta är nu 3-4 år sen...jag sitter fortfarande och betalar på mitt banklån för bilen jag hade...en bil jag inte har...
Jag betalade av kronofogden direkt så jag blev "fri" från dom...men jag hade ju ändå pricken kvar i 3 år...men nu är jag även FRI från den!

Idag studerar jag! Jag bor ensam och har ingen att dela räkningar med...jag betalar ALLT själv!
Eftersom jag fyllt 30 och inte har några barn så har jag INTE rätt till bostadsbidrag, CSN ligger på ca 8600 kr/mån...
Över sommaren och i december får man inte ett öre från CSN och i november nu så fick jag bara 6500 kr...
Ni kanske förstår att det blir tajt att leva på det?

Har jag tur så har jag 1500 kr kvar när räkningarna är betalda och det ska då räcka till: Mat, kattmat, kattsand, hygienartiklar, nöjen m.m
Hur mycket tror ni att jag kan lägga undan varje månad..?
NOLL!
Till sommaren får man prata med soc...några jag aldrig haft nån kontakt med tidigare och helst inte vill heller...
De anser att jag ska kunna lägga undan pengar varje månad så jag har lite iaf när sommaren kommer...hur i HELVETE ska det gå till???

Idag är det lite ombytta roller (i min familj) nu är det JAG som har det dåligt ställt men min lillasyster har det gott ställt...
Hon sa en sak till mig för ett tag sen (då jag mådde så dåligt) som sårade mig nåt så grymt!
Jag tog avstånd från henne då och har KNAPPT pratat med henne alls sen dess...

Idag ringde hon...
Jag berättade hur jag kände och att jag blev sårad...i början märkte jag på henne att hon inte förstod mig...
Jag tog då upp det här som jag skrev om innan...att jag alltid hjälpt henne när hon behövde men att jag bara fick höra dumma saker när det blivit tvärtom...

Jag sa att det handlar heller inte om att jag ska få massa pengar av min syster utan att jag bara ville att hon skulle försöka förstå mig lite och tänka på hur hon själv hade det på den tiden och att jag fanns där och hjälpte henne...

Jag berättade då att jag inte ens hade 300 kr kvar att köpa mat för denna månad...
DÅ kändes det som att hon ÄNTLIGEN förstod vad jag pratade om...hon sa till och med att jag fick låna pengar av henne som jag inte behövde betala tillbaka i en klumpsumma men jag tackade nej till det...för det var verkligen inte det jag var ute efter...jag ville bara att hon skulle förstå!

Jag grät för henne och berättade precis hur jag kände!
Hon sa att det går fort att föra över pengar från hennes konto till mitt så jag kunde gå och köpa mat men jag sa att jag redan pratat med Henke (den bästaste, underbaraste, snällaste lillebror man kan ha!) och att han lovat att hjälpa mig med matpengar denna månad...
Men jag sa att nåt jag skulle vilja ha hjälp med från min lillasyster är att om jag storhandlar hem det viktigaste om de kan hjälpa mig med det...alltså att köra mig...och det kunde de nog i helgen sa hon...

Så nu har jag pratat ut med min syster och det känns skönt!
Tror till och med att hon förstod varför jag tog avstånd från mamma då det här hände...
Har inte pratat med min mamma mer än då jag sa att jag betalat min mobilräkning till henne...men hon läser min blogg så hon kanske med förstår genom att läsa den..? Hoppas iaf

Jag har börjat tänka på det att eftersom jag inte mått bra pga min ekonomi, jag har inte råd att äta så ofta och så varierat som jag ska...är det kanske EN bidragande faktor till varför jag stått still på vågen..? Jag vet inte men kanske kan det vara så? Nån som vet?

Jag är ju oxå hela tiden trött!
I morse skulle jag upp kl 6 och åka och simma...
Jag funderade på att sms:a Linda och säga att jag inte orkar men tvingade mig upp i en dusch...höll på att somna stående i duschen...när jag kom ut fick jag sms av Linda att hon inte kunde simma för hon blivit förkyld...
Jag funderade på att åka ner själv...kände efter hur trött jag var och det slutade med att jag la mig igen...
Satte klockan på 10 men snoozade till 11:30
Sovit 12 timmar...kunde sovit ännu längre om jag velat! Men jag lät mig inte göra det!
Jag vet att jag sover för mycket men jag är såååå trött hela tiden...
Vad kan det bero på???
Hösten? Ja lite kanske...men är det oxå pga maten och ekonomin kanske..?
Ja jag vet inte!

 
 
Helena

Helena

30 november 2011 22:47

Dessa jävla pengar som kan ställa till massor
Jag lider med dig för när ekonomin är piss så mår man skit rent sagt..man blir klar orolig över räkningarna..livet och massor av annat då det inte riktigt går ihop.
Klart att du blir trött i hjärna och inte orkar så mycket just nu då du blir deppig..inte alls konstigt
Konstigt att du inte får bostads bidrag..drygt 8000 är väl inga pengar även som ensamstående då man har hyra,telefon,,ja...allt man måste ha i fasta utgifter...Har du kollat upp vad du ska ha som minimum ??
Så du inte kan få lite av soc tex?

Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig med familjen och låter skönt att du kunde äntligen kanske få din syster att förstå din situation och jag hoppas din mamma läser detta också och sväljer lite av sin stolthet...för hon är en mamma fast barnen är vuxna..
Hon kanske inte kan hjälpa till ekonomiskt med dax att lyssna på sin dotter kanske..
Önskar min mamma fanns i livet,,tyvärr inte
Alla behöver familjen..
Klart att bidragande del att du står still är om du inte sköter din mat..jag äter med mellisar 7 gånger om dagen...
Jag hoppas det kommer lösa sig för dig...sänder massor av tankar och kramizar till dig i kylan..ta hand om dig i massor

http://hea71.bloggplatsen.se

Sussie

1 december 2011 11:49

Ja pengar är fasen inga roliga saker...iaf om man inte har några ;)
Ja jag skulle så gärna vilja ha pengar så jag kan köpa mig ett par rejäla skor och en vinterjacka...jag har haft tur att det inte blivit nån speciell vinter än...om/när snön kommer vet jag inte vad jag ska göra riktigt...

Nej jag har inte rätt till bostadsbidrag...för när man är så gammal som mig så MÅSTE man ha barn för att få bostadsbidrag...tror det var efter man fyllt 29...hade jag haft barn hade det inte varit några problem...men nu har jag inte det så då har jag inte rätt till det...helt sjukt!

Och soc anser att jag ska klara mig på 8600 för de betalar inte telefon, bredband och såna saker...de betalar bara hyra och el och såna saker...man har inte rätt att ha andra saker...vilket oxå är helt sjukt tycker jag!

Tråkigt att höra att din mamma inte finns mer :(
Beklagar verkligen!
Jag vill så gärna att alla i familjen ska vara sams...familjen är viktig!

Jag ska få låna matpengar av min bror så jag ska storhandla hem så jag kan göra storkok och frysa in och så ska jag verkligen försöka äta totalt 7 ggr om dagen!
Jag MÅSTE försöka ändra på det här!
Mår inte bra av att ha det som jag har det nu :(

Tack så jättemycket för ditt stöd Helena!
Var rädd om dig!
Många kramar!

 
Annika

Annika

30 november 2011 23:58

:-( ja det är tråkigt att inte ha familj kring sig som INTE förstår eller VILL förstå...Speciellt när man har hjälpt andra...fy bubblan för såna energitjuvar, för det är det dom är!!! Men av allt sånt här blir man stark och jag skulle inte tro att någon sätter sig upp emot dig. Kram på dig vännen!!

http://www.ankanplankan.wordpress.com

Sussie

1 december 2011 11:41

Tack Annika!
Jag har faktiskt blivit starkare! Men ändå så vill jag ju att allt ska bli bra igen...
Min syster och jag har som sagt pratat lite och det känns ok nu...mamma har jag inte pratat med så mycket så vet inte hur det är där riktigt...
Men jag kämpar på...

Kramar!

 
ana

ana

1 december 2011 11:08

hej gumman
skönt att skriva av sig lite va?
det kan vara lite trögare att gå ner i vikt
om man inte får i sig alla näringsämnen i
en allsidig kost,men du kommer att gå ner och det
kommer att gå snabbt ibland och långsamt ibland.
Jag hoppas att du och din syrra och mamma lyckas lösa
det här för det blir jo inte bättre av att ni e ledsna på varandra
Härda denna tuffa ekonomiska tiden för den är övergående och du är en tuff tjej så du fixar det!
jätte kramar

http://www.minus83kg.bloggagratis.se

Sussie

1 december 2011 11:39

Heeej gumman!
Ja det var riktigt skönt att få skriva av sig lite :p kände att jag behövde det!
Ekonomin är ju en väldigt privat grej men jag bara kände att jag måste få skriva av mig :p

Jag hoppas du har rätt! Att jag kommer att gå ner snart igen...jag vill så gärna det ju!
Och att min relation till mamma och syster ska bli bättre hoppas jag med! För det tar ju med energi från mig :(

Jag ska börja söka jobb i januari! För det här går inte! Jag kan inte leva på det här sättet och inte ha pengar till mat eller kunna unna mig nåt...

Tack för ditt stöd!
Många kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sussie - 1 november 2020 23:46

Jag har aldrig varit mycket för InstagramMen när man har eget företag har jag märkt att det är en bra sida att "synas" på.Är du intresserad av naglar? Fina fransar? Ögonbryn?Gå gärna in och se mina bilder på instagram. Följ mig gärna! Jag är certifie...

Av Sussie - 1 november 2020 23:17

Hallå där!  Efter 3 1/2 år är jag nu tillbaka igen! Mitt liv är helt annorlunda nu än sista gången jag skrev.Tex:  Sommaren 2017 flyttade jag och min familj till ett hus på landet... Januari 2018 utbildade jag mig till Nagelteknolog och börjad...

Av Sussie - 5 februari 2017 22:05

...det är ju så det är här i livet..!Ibland är livet på TOPP! Och ibland känns det som att allt bara är BOTTEN!Min psykiska hälsa är väl lite sisodär just nu måste jag säga...jag försöker hålla huvet högt och inte visa hur dåligt jag mår vissa dagar....

Av Sussie - 24 november 2016 21:43

Nu är det ett tag sen jag skrev igen...det är den där tiden som inte räcker till...Jag önskar att dygnet hade en sådär en 5-6 timmar till så jag hann göra mer!Det är VÄLDIGT mycket jobb för oss nu...gubben och jag ses typ ALDRIG känns det som :/Det s...

Av Sussie - 1 november 2016 19:33

Jag mår så bra när jag får vara igång..! När jag får fixa i hemmet och göra fint...då mår jag bra!Jag är i full gång med att göra om här hemma..! Vardagsrummet/sambons och mitt sovrum är nu klart :pTycker själv att det blev jättebra! :p        ...

Presentation

Min BMI-mätare

Besökare

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

10 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Mina tappade kilon


Från augusti 2010-mars 2011
-8,9 kg

Flytet
15 mars-26 april
-11,5 kg

Från op-dagen 26/4 2011
Maj: -16,9 kg
Juni: -4,1 kg
Juli: -2,8 kg

Augusti: -6 kg
September: -2,2 kg
Oktober: -1,2 kg

November: -0,3 kg

December: -1,6 kg

 

Ovanstående stämmer inte riktigt, antal kg stämmer men inte helt vilken månad jag tappat dom, varit dålig på att anteckna...
Men från och med NU ska det stämma! ;)

 

2012

Januari:

Februari:
Mars:
April:
Maj:

Juni:

Juli:
Augusti:
September:
Oktober:
November:
December:

 

Från detta till detta!

 

 

 

   

 

 

 

Viktbloggar!

Få fler besökare på din blogg

Viktbloggar - Dietguiden.com
BlogRankers.com
Blogg topplista - Superbloggen.se
BloggRegistret.se

Ovido - Quiz & Flashcards