sussisviktblogg

Alla inlägg den 22 mars 2012

Av Sussie - 22 mars 2012 22:05

Hittade den här på en annan blogg och snodde den lite försiktigt :p
Minns tyvärr inte vems blogg det var :(

Hur mycket övervikt hade du innan operation? BMI 51,1 vilket innebär "svår fettma"

Hur lång är du: 181 cm

Kön: Kvinna

Ålder: Fyller snart 31 år

INNAN OPERATION

Varför gjorde du inget tidigare?(tex: Blundade,Såg inte, Orkade inte, Försökte ) Jag försökte verkligen på många sätt att gå ner i vikt! Jag klarade att gå ner en del...men när man sen började äta som vanligt igen gick man upp allt PLUS lite till och så fortsatte det så...

Hur länge var du överviktig innan operation?: Överviktig blev jag nog när jag var i 10-års åldern...men när jag började gymnasiet sa det bara PANG! så blev jag megastor!

Vad anser du vara orsaken bakom din övervikt?: Jo-jo bantning och sockermissbruk

Fick du förberedda dej (tex äta flytande kost)innan operationen? Japp jag levde på flyt i 8 veckor (tror jag) innan operationen...

OPERATIONEN

Fick du själv bekosta operationen? Nej! Landstingen betalade den...

Fick du välja vilken operationsmetod du ville ha(Tex slevve,Gbp) Det var GBP jag sökt för och den var den som blev den aktuella...

Om du fick välja varför valde du denna metoden? Det var den jag visste mest om och jag vet att den är effektiv

Titthåll eller snitt ? Hur många titthåll ? Hur är ärrbildningen efteråt ? Problem med ärren ? Titthål! 5 st, läkte jättefint! De ärren syns inte alls men fick ta bort gallan en månad efter och det ärret syns desto mer :(

Var gjorde du din operation? Kristianstad

Hur var det att vakna upp efter operationen? Haha jag var ganska borta...yrade som en...aaa fråga mamma som jag ringde direkt jag vaknade ;)

Upplevde du stor smärta? Kändes mest som träningsvärk de första dagarna

Hur lång tid fick du vara på sjukhus? Åkte hem dagen efter...

FÖRSTA TIDEN

Fick du någon information om hur du skulle göra efter operation? Ja!

Hur länge fick du flyta efter operation? Har för mig det var 4 veckor och sen puré i 2 eller 3 veckor eller nåt...

Klarade du av det? Nja, klarade 3½ vecka innan jag började med puré lite försiktigt ;)

VIKTMINSKNING

Hur mycket gick du ner den första tiden? Första månaden tappade jag 16 kg tror jag det var...

Hur mycket har du gått ner nu ? På hur lång tid? Snart ett år sen jag opades och jag har tappat ca 63 kg

Är du nöjd? ABSOLUT! :D

Har det gått fort eller långsamt tycker du? Vissa perioder rasar man och vissa perioder står man still och de perioderna man står still är hemska!

Hur kändes det efter operationen och hur känns det nu? Jag har bara positivt att säga om min operation och min viktnedgång :)

LIVET EFTER

Är livet efter operationen som du förväntade dig? Bättre än förväntan! :)

Är livet efter operationen som sjukvården beskrev för dig? Ja...typ

Vad har du ändrat i din livsföring? Äter mindre och rör mig mer!

MATEN

Hur ofta äter du under dagen? Olika med 4-6 ggr beroende på hur mycket jag har att göra...

Kan du äta allt möjligt? Kan äta nära på vad som helst men i olika mängd

Har du fått smak på något som du inte åt tidigare? Smaken har ändrats massor! Vissa saker man inte gillade alls förut är riktigt gott nu och vissa saker man älskade är inte alls lika gott nu...lustigt nog

Fungerar operationen som en sorts antabus för dig? Nja i början var det så...inte längre dock...men det är en sporre att INTE äta!

KOMPLIKATIONER

Har du haft några komplikationer? Njae...hade ju redan innan problem med gallan men fick operera bort gallan akut en månad efter GBP-op:n

OMGIVNINGEN

Hur har omgivningen reagerat ? Berättade du det eller du höll det för dej själv? Jag berättade! Men det är MÅNGA som inte hälsar för de inte känner igen mig när de ser mig...i början tyckte jag folk var otrevliga men nu vet man att de inte varit det utan det är att de inte ser att det är jag!

Hur har det fungerat på jobbet/vardagen efter operationen? Allt är sååå mycket lättare nu än innan operationen :)

SAMMANFATTNING

Har du gått ner allt du vill, eller är du nöjd där du stannat? Jag vill ner ca 25 kg till! Men med det jag gått ner än så länge är jag sjukt nöjd men än så länge är jag inte HELT nöjd ;)

Har du ångrat operationen tidigare och/eller ångrar du operationen nu?: Nej! Inte det minsta!

Vad anser du ligga bakom att det gått som det gjort för dig med viktminskningen

Jag äter absolut inte som jag gjorde innan!
Jag tränar på gym och försöker tänka på vad jag stoppar i mig!
Men jag kan säga det att jag hade ALDRIG klarat av att gå ner så mycket utan operationens hjälp!


GBP är ett HJÄLPMEDEL! Inte en skönhetsoperation!

Av Sussie - 22 mars 2012 21:28

Det är inte klokt så många som måste sakna mig ;)
Har inte skrivit blogg sådär jätteflitit nu...det tar ett bra tag mellan inläggen...
Anledningen..?
Ja jag har inte haft lust/ork/tid att skriva...

I veckan som varit så har Älsklingen varit här och då sitter jag inte så mycket vid datorn utan umgås mest med honom...
Nu när han har barnen är det så mycket annat hela tiden så jag har lixom inte tid att skriva...
Har som många vet inte mått sådär jättebra heller så inte haft någon lust alls att skriva...

Men nu känns det som att det börjar ordna upp sig...endel av skiten iaf...
Polisärendena har lugnat ner sig och nästa gång de hör av sig hoppas jag på att ALLT är klart så man kan ta "slutet" på denna skit med!

Jag känner en ständig stress och oro efter allt som hänt...
Jag har pga detta som hänt kommit efter som fan i skolan vilket ger mig ännu mer stress och ännu mer oro...
Som ni förstår så är inte det här min bästa tid i livet...men som sagt jag hoppas verkligen att skiten är över snart så jag kan gå vidare och bara må bra igen! :)
Ni som har lösenordet till mina hemliga inlägg har ju även SETT skillnaden i mina ögon...
Jag verkligen LÄNGTAR till dagen då allt är över och jag får bli SUSSIE igen!

I morron kommer Älsklingen hit med sina barn! Eller det är så planerna är iaf...de ska vara här hela helgen och är det fint väder i helgen så har vi planer för hela helgen :)
Så håll tummarna för att det ska vara fint väder i helgen! ;)

Idag har det ju varit kanonväder!
GICK ner till stan och träffade Linda och Enzo idag...satt och pluggade med henne och sen GICK jag hem med...
På eftermiddagen kom Sofie och lekte med mig...vi åt tillsammans och snackade lite ;)
Så denna dagen har med gått ;)

I morron ska jag ner till skolan och prata med mina lärare och hoppas på att rektorn är där med så jag kan prata med henne och förklara min långa frånvaro...

Nu VET jag att vissa av er är riktigt glada som fått en liten uppdatering av mitt liv ;)
Jag VET att det finns himla många nyfikna ;p
Inte lätt att heta Sussie och ha ett så intressant liv :p

En STOR kraaaaam till er som förtjänar en sån!

Presentation

Min BMI-mätare

Besökare

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Fråga mig

10 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Mina tappade kilon


Från augusti 2010-mars 2011
-8,9 kg

Flytet
15 mars-26 april
-11,5 kg

Från op-dagen 26/4 2011
Maj: -16,9 kg
Juni: -4,1 kg
Juli: -2,8 kg

Augusti: -6 kg
September: -2,2 kg
Oktober: -1,2 kg

November: -0,3 kg

December: -1,6 kg

 

Ovanstående stämmer inte riktigt, antal kg stämmer men inte helt vilken månad jag tappat dom, varit dålig på att anteckna...
Men från och med NU ska det stämma! ;)

 

2012

Januari:

Februari:
Mars:
April:
Maj:

Juni:

Juli:
Augusti:
September:
Oktober:
November:
December:

 

Från detta till detta!

 

 

 

   

 

 

 

Viktbloggar!

Få fler besökare på din blogg

Viktbloggar - Dietguiden.com
BlogRankers.com
Blogg topplista - Superbloggen.se
BloggRegistret.se

Skapa flashcards