sussisviktblogg

Alla inlägg den 15 mars 2011

Av Sussie - 15 mars 2011 09:00

Vilken dag!
På söndagen hjälpte jag min mamma att tvätta och fixa så kom inte isäng förrän klockan var över midnatt...sen ringde min klocka halv 6 så då var det bara att skutta upp och göra sig iordning...klockan 7 satt vi i bilen och åkte iväg mot Skåne!

Vi var framme 11:30 vilket var en timma innan mötet skulle börja så vi hann att äta vår baguette vi gjort iordning och hade med oss!
Och det var tur att vi åt då kan jag säga för fy fan vilken tid det tog och jag blev ju hungrig runt 3 nångång...
Hoppades då att tiden skulle gå snabbare så vi kunde få nåt i magen men klockan hann bli mycket mer än så innan vi skulle få åka hem...

Först hade vi ett gruppmöte...vi var 7 stycken som skulle göra operation men var ju dubbelt så många med alla anhöriga :)
Kirugen stod och pratade en stund och berättade vad allt detta innebär men det hon sa vet jag ju redan...förutom HUR de där vita sakerna såg ut som de kör in i magen vid titthålsoperation ;) De var LÅNGA! Jag sa det till mamma: "De kommer ju sticka ut i ryggen på mig" jisses...de skrämde mig lite :s
Och när vi fick se en bild på en som låg på operationsbordet med 5 såna vita långa "stänger" in i magen då blev jag yr och jag trodde jag skulle ramla av stolen :s
Har visst blivit lite känslig för att se sånt där men det gick över ganska snabbt :)

Sen efter gruppsamtalet så delade de in oss i 2 grupper...
Vi var 3 stycken från mitt landsting och vi fick vara i en grupp och fick enskilt samtal med kirurg först...
De från Skåne fick prata med dietisten först...
Sen skulle vi skifta...

Inne hos kirurgen skulle vi ju då få veta om vi blir beviljade en operation eller inte...
Hon frågade mig om detta VERKLIGEN var nåt jag ville...för gör jag detta så kan jag inte få det ogjort sen...
Jag VILL ju göra detta det är jag ju SÄKER på men på nåt sätt är det ju lite skrämmande samtidigt...men jag är taggad till tusen!
MEN! Samtigt är det VÄLDIGT blandade känslor! Inte att jag inte vill göra det och inte om jag är osäker på att jag ska klara av att äta små portioner eller så för det vet jag att jag kommer klara...men just det att "tänk om" jag inte kommer hem igen...?
Det är just det där "tänk om" som skrämmer mig så jävla mycket!

De sa på mötet att det var MINDRE än 0,2% som dör av operationen och på det sjukhuset jag ska op:as har ingen dött ("hittills" som de la till så fint).
Det är ju visserligen bra...men "tänk om" det blir jag som blir den första..?

Iaf...jag ÄR säker!
Så jag blev godkänd en operation...
När kirugen sa att jag blev godkänd så såg hon på mamma och sa "Nu börjar snart mamma att gråta".
Trodde (innan mötet) att jag med skulle börja gråta när jag blev beviljad op men som jag skrev så är det väldigt blandade känslor så jag visade inga känslor...
MEN! Ännu ett MEN!
Där nere kör de BARA med titthålsoperationer och för att det ska funka att göra titthål så måste levern minska i storlek så de ser när de ska operera...
För detta MÅSTE jag gå ner i vikt innan operationen...
På andra sjukhus (har jag hört) spelar det ingen roll hur mycket man går ner innan op...men till mig på detta sjukhus sa de att jag MÅSTE gått ner 11 kg till operationsdagen...jag har ju redan gått ner lite själv (gick ner 10 men gått upp 2 av dom så 8 kg minus på egen hand) men MÅSTE gå ner 11 kg TILL!
Har jag INTE gått ner så mycket till op-dagen blir jag hemskickad och får vänta med op. tills jag gått ner mina 11 kg!
Och så sa hon även att detta ska jag lyckas med på ca 5 veckor!
Hon sa även att jag har brist på D-vitamin och B12 så de ska jag börja med nu direkt! Sen ska jag även redan nu börja med Vitamineral kvinna...så blir en sväng till apoteket med...

Sen var det möte med de andra från mitt landsting och dietisten...där berättade hon hur man skulle äta efter operationen...
Väldigt mycket av det visste jag ju redan med :)
Men det var lite nytt sådär...som är bra att veta...

Efter dietisten var det sköterskan man skulle prata med så man fick en dag för op.
Jag ska opereras den 26/4 så om 5 veckor :D om jag ville fick jag ta det veckan efter men då fyller ju jag år så jag sa att då vill jag vara hemma så gör jag det den 26:e så är jag garanterat hemma när jag fyller sa hon...eller jag kommer vara hos mamma när jag fyller så hemma är jag ju inte ändå :p

Innan vi från vårt landsting sa hej då bytte vi mailadresser med varandra så vi ska hålla kontakten och stötta varandra :)
Det tycker jag är jättebra och jätteroligt! Följa med dom och se hur det går för dom :)

Jag är redan HUR NERVÖS som helst! Och jag känner hur jäkla mycket jag har att fixa nu innan...
Skolan, hemmet och med familjen...

Sen var det dax att åka hemåt!
Ååh både mamma och jag var sååå hungriga!
Vi åkte och åkte för att hitta nånstans att äta på vägen hem men det kom ju inte upp nåt speciellt...men så kom vi till "Eko" där stannade vi och skulle se om de hade nån pastasallad eller så men fanns ju ingen som jag vill äta så vi köpte lösbröd och färdigskivad ost som vi la i själva i mackan...torrt men fick nåt i magen iaf innan vi åkte vidare...
Det var mörkt och det regnade...jag sa till mamma att jag kunde köra en bit...eftersom jag inte har bil själv kör jag väldigt sällan bil...så jag var ovan nu att köra i mörker (vilket jag inte gillade så mycket när jag hade bil heller) och så regnade det så det var ännu jobbigare för ögonen när man körde...
Körde några mil iaf sen tog mamma över igen...

Men i bilen satt mamma och jag och pratade om mötet och jag sa att jag vill ju göra operationen och jag ser fram emot den...
Men sen kom det där "tänk om" upp igen...
På mötet sa de att det är lika stor komplikationsrisk med denna operationen som det är med en galloperation...
När jag tänkte så blev det bättre och jag kände mig lite "säkrare" på vad jag gett mig in på...
Jag har ju som sagt varit säker hela tiden men att det självklart snurrar massa tankar i mitt huvud...tror jag det skulle göra på vem som helst!
Men i bilen sjönk det in vad de sagt och att jag FAKTISKT efter alla dessa år som jag bett om hjälp har fått op:n beviljad!
Jag blev glad och jag har till och med drömt om pulverdiet inatt hahaha!

Igår när jag kom hem åt jag min "sista" måltid som blev tacos! Jag ÄLSKAR tacos!
Men jag åt inte massor som man kan göra bara för att det är så gott...jag åt sakta och blev inte proppmätt som man blir annars (eller iaf jag) när det är tacos ;)
Till frukost idag åt jag en liten skål med vaniljyoghurt och keso så det blev min "sista" frukost...
Idag ska jag köpa pulver och börja dricka den äckliga smeten hehe...

Jag tycker verkligen att pulverdiet är SKITÄCKLIGT!
Men samtidigt ser jag fram emot att dricka skiten!
Jag SKA ha gått ner 11 kg när jag kommer till sjukhuset den 26/4! Jag ska fasen inte bli hemskickad bara för att jag inte klarat gå ner 11 kg i vikt!
JAG SKA KLARA DETTA!

Taggad till MAX!

22:45 var vi hemma hos mamma igen...
JISSES vilken dag!

Presentation

Min BMI-mätare

Besökare

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

10 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Mina tappade kilon


Från augusti 2010-mars 2011
-8,9 kg

Flytet
15 mars-26 april
-11,5 kg

Från op-dagen 26/4 2011
Maj: -16,9 kg
Juni: -4,1 kg
Juli: -2,8 kg

Augusti: -6 kg
September: -2,2 kg
Oktober: -1,2 kg

November: -0,3 kg

December: -1,6 kg

 

Ovanstående stämmer inte riktigt, antal kg stämmer men inte helt vilken månad jag tappat dom, varit dålig på att anteckna...
Men från och med NU ska det stämma! ;)

 

2012

Januari:

Februari:
Mars:
April:
Maj:

Juni:

Juli:
Augusti:
September:
Oktober:
November:
December:

 

Från detta till detta!

 

 

 

   

 

 

 

Viktbloggar!

Få fler besökare på din blogg

Viktbloggar - Dietguiden.com
BlogRankers.com
Blogg topplista - Superbloggen.se
BloggRegistret.se

Ovido - Quiz & Flashcards